|
Bodde på Alnön 1899-1908 (gården hette Stornäset). Född i Sundsvall
men växte upp på Eriksdal, som ligger 6 km från Stornäset på Alnön.
Var på Konstakademin från höstterminen 1888 till vårterminen 1891.
Enligt uppgifter köpte Simeon Öquist Stornäset från hans far Lars Ulrik Öquist för 60.600
kronor. Enligt Simeon födde Stornäset endast 35 kor vid övertagandet av egendomen då den
var illa omhändertagen. Han därför sålde sitt halva intresse i hemmanet vid Bunnersviken
[ vid sjön Ånn i Jämtland] och köpte en vagnslast kor från Jämtland.
Den 25 Januari 1908 sålde Simeon Stornäset till förvaltaren Ludvig de Bèsche för 70,000
kr.
Simeon was born in Sundsvall in 1868 but lived in his youth on Alnön
at Eriksdal, where his father had a saw mill. Simeon lived at Stornäset, which
lies 6 km from Eriksdal, from 1899 to 1908.
Was at the Academy of Arts from the Fall Semester 1888 to the Spring Semester 1891.
According to information given, Simeon Öquist bought Stornäset from his father for 60,600
Swedish crowns. According to Simeon Stornäset was able to carry only 35 cattle, when he
took over the place. Therefore he sold his 50% interest in the homestead at Bunnersviken [at
the lake Ånn in Jämtland] and bought a wagon load cattle.
Ur tidningen "Var 8 dag" av 17 sept 1935 läses:
SVENSK PORTRÄTTMÅLARE
Åttio- och nittiotalets litterära och konstnärliga strider ha bedömts på många olika sätt av
konst- och litteratur-kunniga, men alla hava dock tvingats erkänna att den epoken skänkt oss
värden av stora mått. De olika skolor och kotterier, som då kämpade med varandra och
genom sina program försökte övertyga både varandra och den utanför stående allmänheten
om, att de var för sig satt inne med det rätta, utkristalliserade, samtliga dock så småningom
pärlor, som på åttio- och nittiotalet där sökte den akademiska handleding för sina intentioner,
som då ansågs nödvändig för att en konstnär skulle kunna betraktas som konstnär, hava flera
redan hunnit bliva berömda, en del hava t.o.m världsrykte.
En av dem som inom vida kretsar är bekant och uppskattad som porträttmålare är
Simeon Öquist, som den 3 sept. fyllde 67 år. Han tillhörde Konstakademien under åren
1888-93 och hade till kamrater bl.a. Professor Hjortsberg, bröderna Österman, Stenberg
och Pelle Svedlund m.fl. Sedan Öquist slutat akademiåren skulle han också liksom alla
andra resa utomlands, men hur det var stannade han likväl i Sverige. Trots sin rika och
påtagligen konstnärliga förmåga drogs han dock till lugnare förvärv och köpte en egendom
i Medelpad. Hans fader var den bekante industrimannen Öquist i Sundsvall, och man vet ju
allt för väl hur det konstnärliga arbetet, såsom utkomst betraktat, på den tiden
värderades i kretsar, vars konstnärliga vetande och värdesättande icke had djupare
grunder
Öquist blev sålunda jordbrukare men under sin jordbrukaretid kunde han inte helt lämna
måleriet. Hans sökande ande var icke tillfreds med det lugna arbetet. Hans kraft måste söka
sig utlopp, och den fick utlopp i ett, efter om åren allt intensivare arbete. Efter så många år
övergick han därefter åter helt och hållet till konstnärligt skapande. Under jordbrukstiden
åstadkom han många stora saker, som vittna om den kraft och skapareförmåga, som under
en senare period förde honom fram till den ställning inom porträttmmåleriet, som ingen kan göra
honom stridig. År 1900 utställde han en oljemålning "Fjällkor" vid lantbruksmötet i Gefle.
Denna väckte en sådan stor uppmärksamhet, att han tillerkändes silvermedalj för densamma.
Öquist har aldrig tillhört någon konstförening eller något kotteri, och detta torde vara
anledningen till att hans namn icke så ofta förts fram i offentlighetens ljus. Han har anordnat
ett flertal utställningar, mest ateljeutställningar, men för dessa har han icke gjort reklam. Hans
offentliga uppträdande har alltid präglats av den försynthet och tillbakadragenhet, som är
utmärkande för hela hans väsen. Han har i sällsynt grad hyllat satsen att "Min konst skall tala
för sig själv". Den har också gjort det i så hög grad, att han utan reklamtrumma kommit att bli
en av våra främsta porträttmålare. I synnerhet har han under senare år ägnat sig åt
barnporträtt. Den ateljéutställning av barnporträtt, som han sist anordnade, det var 1929,
visade tydligare än allt annat den innerlighet, den karaktäriserande djuppejling och den
tekniska skicklighet han är mäktig. Hans käraste sysselsättning är dock historiemålning och
han har gjort många stora saker på historiska motiv.
Sedan han lämnat jordbruket blev han emellertid beroende av den inkomst han kunde få på
sin konstnärliga verksamhet, och då historimålningen icke inbringade någonting blev hans
huvudsakliga arbete ägnat åt porträttmålningen. Det är ju nu en gång så här i Sverige så,
att historiemålningen visserligen kan bringa sin utövare ära, men aldrig pengar. Han har
porträtterat många av de mest betydande personligheterna inom vårt land under senare år.
Kommunala och andra offentliga institutioner ha också vänt sig till honom för att få porträtt av
sina betydelsefulla funktionärer. Bland andra har han på beställning av stadsfullmäktige i hans
födelsestad Sundsvall målat porträttet av riksdagsman Kanust, som i många år var Sundsvalls
stadsfullmäktiges ordförande. Detta porträtt finns nu i stadsfullmäktiges sessionsrum.
Engelsbrekts församling i Stockholm har också beställt det utomordentligt gjorda porträttet av
kyrkoherde C. A, Rehn, vilket nu hänger i Engelbrekts församlings kyrksal. Hans majestät
Konung Gustaf V har Öquist haft till modell två gånger. Det ena porträttet målades till Drottning
Victorias 50-årsdag och tillhörde hennes samling. Det andra, som föreställer Gustav V som
frimurarordens styrande mästare, målades 1913 och avtäcktes den 26 april samma år i
frimurargårdens palats på Blasieholmen, där det hänger i ordens sessionsrum.
Även landskap och genremålning har Öquist ägnat sig åt med framgång.
From the Newspaper "Every 8 day" 17 September 1935 it can be read:
SWEDISH PORTRAIT PAINTER
The eighties and ninties literary and artistic contentions have been appraised in many
ways by the art and literature critics, but all of them have been obliged to admit that
those years have given us values of considerable dimensions.
The different schools and groups that then contended with each other and who through
their programs tried to persuade each other and the general populace that they each
represented the correct ideology and tried to establish acedemic guidelines, which would
be necessary to determine how en artist should be considered an artist. While so
contending many artists had already become famous and some even world famous.
One of those who within wide circles is well known and appreciated as a portrait painter
is Simeon Öquist, who on the 3rd of September turned 67 years of age.
He was at the Academy of Arts during the years 1888-93 and had as fellow students
among them the present professor Hjortsberg , the brothers Österman, Stenberg, and Pelle
Svedlund and others.
After Öquist had finished his years at the Acedemy of Arts he would like most of
them go to the continent for further studies, but how that now developed he remained in
Sweden. In spite of his rich and obviously artistic ability he was drawn to a more
peaceful occupation and bought a place in Medelpad.His father was the wellknown
industrialist Öquist in Sundsvall, and we know all too well how the artistic employ as a
livelihood was considered at that time in society, which knowledge and value of art had
not much depth.
Öquist thus became a farmer but during his period with agriculture he could not
completely leave the painting alone. His searching spirit was not satisfied with the
quiet work. His creative power had to seek an outlet and after a few years he gave
himself fully to artistic creativity. During the farming period he produced many great
things, which witness about the powerful creativity, which during a later period brought
him to position within the portrait painting genre, that nobody could challenge. In 1900
he exhibited an oilpainting, "Fjällkor" [Fjeld cattle], at the Agricultural Convention in
Gefle [today Gävle] this stirred up such attention, that he received the silver medal for
it.
Öquist never belonged to an art guild or a coterie [exclusive interest group], and
this probably is the reason that his name has not been brought forth before the general
public that often. He has arranged several exhibits, mostly in his studio. His public
conduct has always been characterized by his modesty and unobtrusiveness. He has to an
exceptional degree honored the proposition that "My art shall speak for itself." It has
also done so to such a high degree, that he without the drum came to be one of our
foremost portrait painters. Especially has he during the last years given himself to
portraits of children. The exhibit of children's portraits that he of late arranged,
showed more distinctly than anything else the intimacy, the depth and his technical skill
that he is capable of.
His fondest activity is, however historic paintings, and he has created many great
paintings with historical motifs.
After he left farming he became dependant on the income he could get from his art, and as
the historic painting did not bring in anything, his main effort remained with the
portrait painting. It is so in Sweden that the historic painting certainly can bring
honor to its master but never money.
He has made portraits of many of the most prominent persons in our country during
the last years. Communities and other public institutions have also turned to him to get
portrait of their more important officers. Among others he, on order from the councilmen
in his native city Sundsvall, painted the portrait of Kanust, councilman of the Swedish
parliament. This portrait now hangs in the councilmen's chamber.
Engelbrekt's Parish in Stockholm also has ordered the extraordinarily well painted
portrait of vicar C. A. Rehn, which now hangs in the Engelbrekt Parish hall. His majesty
King Gustaf V has twice sat for Öquist. The one portrait was painted for Queen Victorias
50 birthday and belonged to her collection.The other, which represents Gustaf V as the
master of the Order of Masons, was painted 1913 and was unveiled 26 April the same year
at Free Masons Palace in Blasieholmen, there it hangs in the conference room.
Even landscape and genre painting [painting with scenes from ordinary life] has
Öquist done with success.
Ur tidningen Järnhandlaren
Härovan synes de välkända dragen av direktören Sven Fraenkel, Göteborg, vars porträtt
styrelsen i Järnhandlarneorganisationens Garantiförening vid sammanträde i Västerås den
13 sistlidna september beslöt måla. Det särdeles lyckade och utomordentligt väl målade
porträttet är utfört av den talangfulle Konstnären Simeon Öquist. Herr Öquist tillhörde
konstakademien på 90-talet och han följer fortfarande de riktlinjer, som gåvos av hans
ryktbara och berömda lärare, Georg von Rosen, Julius Kronberg och Oscar Björk.
Flera av herr Öquists utförda porträtter äro väl kända såsom Konung Gustaf, ett i
generalsuniform och ett i Carl XIII-ordens riddaredrägt, åtskilliga regementschefer,
Leijonhufvud, Fallenius, Carleson m. fl., kommunalförvaltningsmän i Solna, Sundbyberg,
Sundsvall m.fl. ställen.
--- Av privata porträtt märkes Friherre de Geer, kammarrättsrådet Joh. Östberg,
borgarrådet Juhlin-Dannfeldt, Doktor K. A. Friis, Prosten Erik Bore, Ryttmästaren
Friherre Gösta de Geer, och kapten Friherre Gerard de Geer m.fl.
From the periodical "Järnhandlaren" [The Hardware Merchant]
Above are seen the wellknown features of Sven Fraenkel, Göteborg, whose portrait the
board of directors in the Guarantee Association of the Hardware Merchants Organisation at
their meeting in Västerås the 13th September decided to have painted.
The most successfully and extremely well painted portrait is done by the talented
artist Simeon Öquist. Mr Öquist was at the Acedemy of Arts in the -90s and still follows
the directions, which were given by his celebrated teachers Georg von Rosen, Julius
Kronberg and Oscar Björk.
Many of Mr Öquist's accomplished portraits are well known as King Gustaf, one in a
generals uniform and one of him dressed as the knight of the order of Carl XIII, several
commanders of regiments, Leijonhufvud, Fallenius, Carleson and others, administrators in
the communities of Solna, Sundbyberg, Sundsvall and other places.
Noted of private portraits are the ones of Baron de Geer, Joh. Östberg,
Juhlin-Dannfeldt, Doctor K. A. Fries, Dean Erik Bore, Captain Baron Gösta de Geer, and
Captain baron Gerard de Geer and others.
Huset där Simeon föddes i Sundsvall stod ännu kvar på 1950-talet "in på gården till det
stora stenhuset." Det användes endast tillfälligt emedan reparation pågick i det stora.
Detta lilla trähus vart sedan bostad för storskolans rektor. Simeon berättar:"Jag var som
liten mycket ordentlig av mig, ty jag, som min mor talade om, kunde inte se en matta
ligga fel utan att jag lade den tillrätta, och allt som var att laga och ordna var det
bara att ropa på Simeon. --- I skola var det åskådningsmetod så att hela Sveriges städer,
floder och sjöar kunde jag väl. I teckning fick jag alltid A. --- Naturvetenskap var jag
särskilt intresserad av, och jag hade stora samlingar av alla slag, stenar, snäckor,
skalbaggar, fjärilar, ormar, ödlor, kranier, ägg m.m. Jag lärde mig att skickligt
konservera och stoppa upp fåglar och ekorrar. ---
Jag var tidigt mycket road av skytte. Började med pilbåge och pilbössa, fortsatte med
luftbössa, salongsgevär, hagelgevär, remington och til sist arméns mauser. Jag var då den
styvaste skytt både på bana som i flygskytte ute i markerna. Ett år hade jag sällskap med
Bruno Liljefors och sköt ripor i Oviksfjällen. Han var en god kamrat.
Återgår till tal om skolan. Där gick det trögt, ty där hade jag mera intresse att rita
och måla små porträtt av magistrarna i minnet, än läxorna. Jag vart därför kvarsittare i
fjärde klassen. Detta gick dock min ära förnär, då min yngre bror kom i samma klass. Jag
fick därför sluta och istället få börja i Tekniska afton och söndagsskolan, samt på
förmiddagarna gå på slöjdskola och lära mig svarva och snickra.
Då min fader visste att jag var ritkunnig skulle jag nog kunna bli byggmästare och rita
hus. Han hörde från Stockholm att byggmästarna där nere tjänte grova pengar på tomter och
hus. Jag fick då resa till Stockholm för att söka mig in på Tekniska skolans
byggnadsavdelning. Men för att komma in där måste man hava 6 månaders arbetsbetyg som
murare. Samtidigt som jag gick på Tekniska Skolan läste jag privat tyska och engelska för
J. Stadling. --- Den 1april kom jag in i murarelära och arbetade på ett stort hus som
hette Vasagatan 1. Jag fick hålla till i källaren. Jag fick av kalken stora varblåsor på
alla fingrar och orkade inte med en hand lyfta en stor tegelsten. Jag fick inte någon
avlöning de två första veckorna. Sedan fick jag tio och tolv öre i timmen. Vi fingo
arbeta från 6 på morgonen till kl. 8 på kvällen, med 1 tim. frukostrast och en dito
middagsrast.
Jag hade murat i två månader då jag en dag varit ut till Haga. Jag kom därvid att fånga
en stor vacker fjäril. Den var avartröd med gula kanter. Då jag återkom till min bostad
Gamla Brogatan 51 visade jag fjärilen för min värdinna. Hon vart alldeles förskräckt och
sade:´Hu då herr Öquist får sorg.´ Fjärilen kallades "Sorgmantel". Jag tyckte hon var
vidskeplig, men då jag morgonen därpå gick till jobbet, rusade en stor svart katt tvärs
över gatan mitt framför mina fötter. Jag tyckte det låg sorg i luften. Då jag kom hem
till min bostad låg där ett telegram att min äldste broder hastigt dött i Le Havre i
Frankrike. Min Moder jämte min kusin Med. Doktor Magnus Åman hade hastigt rest ned dit,
men kom för sent. --- Nu voro båda mina äldre bröder döda. Orsaken var en vaccin som
insprutades i deras armar när de voro barn. Den togs från andra barn, vilka tydligen
varit tuberkulösa. Den andra brodern fick där vaccinen inympats ett stort djupt sår som
aldrig ville läkas. Han dog två år förut.
Då nu min far icke fick beräknad hjälp av dem, så blev följden den att jag fick sluta
med murningen och resa hem, samt söka in i skogsskolan belägen i Indals-Liden i Medelpad.
Jag gjorde många resor för hjälp åt min fars skogsinspektor å taxering, flottning och
timmertumning i Jämtland och Medelpad.
Sedan jag ett par år praktiserat både å brädgård och uppe i skogarne med
skogstaxering och timmertumning och flottning m.m. tyckte jag att jag ej funnit något
arbete som tilltalade mig. Jag var då 19 år. År 1887 var jag boende i mitt föräldrahem på
Eriksdal Alnö.
Det kom en svartkritstecknare till Sundsvall. Han hette Stenqvist. Jag bad min far att få
taga några lektioner i porträtteckning för honom. Det beviljades. --- Jag märkte mer och mer att
jag observerade flera fel på de arbeten han utförde än på mina.
---Jag begärde hos min fader att få resa ned till Stockholm och höra mig för [på
akademien].
---Jag reste mitt i sommaren. Jag uppsökte Konstakademins direktör professor August
Malmström ute i hans sommarlya vid Rotebro. Han frågade mig vad jag tänkte egna mig åt.
Jag svarade att jag ligger mest åt porträttmålning men tycker mest om historiemålning.
Han lämnade mig anvisning till en teckningslärare Gustaf Krehl som bodde vid Pilgatan på
Söder, samt uppgift på fordringarne för inträde i konstakademiens läroverk.
Jag började rita med svartkrita antika gipser samt skuggade klotser.----han sade om
ett antikt kvinnligt ansikte jag tecknat: Jag har i många år varit lärare vid Tekniska
Skolan, men aldrig förr än nu sett detta ansikte porträttlikt. On den största
klotsritningen sade han: Den här ritningen tror inte professorerna att herr Öquist har
gjort själv.
Krehl rekommenderade mig en av sina kamrater att giva mig några lektioner i
oljemålning. Det var den skicklige Robert Lundberg. Jag hade aldrig förut tagit i en
riktig oljefärgspensel, och ännu mindre sett någon måla med den. Då jag första dagen kom
inklivande med mitt splitter nya målarskrin, sade han med ett illmarigt leende: Smeta
inte ned det där nu. Jag fick till uppgift att på en liten dukbit kopiera ett målat
gubbhuvud, ett klatchigt målad studieporträtt. Jag skaffade en precis lika dan dukbit. Då
arbetet var färdigt var läraren borta. Jag passade då på att byta plats för båda
bilderna. Han märkte inte det.
[Simeon blev antagen som elev i augusti 1888].
Lärare voro utom akademiens didrektör Professor August Malmström, Greve Georg von
Rosen, Baron Gustaf Cederström, John Börjesson, Julius Kronberg, Kulle m. fl.
Malmström var en gedigen lärare. Von Rosen var en gedigen konstnär, men som en lärare
mest en dekoration. Cederström gjorde allt för att vinna beundran och ville begripa allt
som förekom. Börjesson var en god människa, och hade ofta ett litet uppmuntrande ord till
hands då han fann något som var bra.
Professor Winge undervisade i teckning på förmiddagarna. Han hade mest ett enda arbete,
det var att anteckna för varje dag vem av eleverna som var borta från lektionen. Han höll
till därmed i tamburen, där vi hade våra kläder hängande.
Jag hade arbetat i ett och ett halft år då jag en dag skulle taga min rock, såg hans
anteckningslapp ligga bredvid stående bord, och såg på avstånd namnet Öquist. Jag tittade
då litet närmare och fann att jag fått en massa streck på min rad såsom frånvarande från
lektionen. Jag hade nämligen aldrig på 1˝ år varit borta från hans lektion en enda timme.
Jag vart förvånad, så att jag stannade där tills professorn kom, då jag frågade vad detta
skulle betyda? Jag har väl inte varit frånvarande något? Ja, si ja tyckte herr Öquists
rad var så tom att han kunde väl behöva ett streck han också. Behövde jag vara borta en
hel vecka för det nöjet då?
Jag förstod först senare varför detta på högre befallning blivit utfört.
Jag var i början vid Högskolan alldeles grön i fråga om att komponera historiska
händelser, men jag kunde ju aldrig komma till något resultat om inte jag gjorde mina
försök. Jag utförde då i mitt hem en teckning i ganska stort format föreställande Carl
XIIs död. Jag lämnade då in den till direktorium, där allt brukade granskas, för
bedömning. Då råkade händelsevis under Malmströms ledighet Cederström vara tillfällig
direktör. Följden var att jag fick känna första knäppen från honom. Jag fick finna min
teckning utkastad på soplåren i förstugan.Jag frågade då mig själv. Var detta ej ett
tillfälle en lärare skulle kunna undervisa en lärjunge i den svåra konsten komposition.
Detta fall var det första där jag känna Cederströms finger, mot mitt Karolinerintresse.
Bland elevernas kompositionsskisser som en våravslutning voro uppsatta, befanns en av mig
utförd aquarell framställande Carl XIIs död. Den vart stulen. Jag anade det värsta, ty
ingen av kamraterna hade sett till den, vart den tagit vägen. I målningen fanns det i
förgrunden en soldat som lyste på kungen med en lykta, och med ryggen vänd mot
åskådaren.
Jag kunde endast tänka för mig själv: Kommer Cederström med någon tavla med någon
liknande belysningsanordning, så vet jag också var min aquarell hamnat.. Några år
därefter vart en tavla färdigmålad som hette "30 November", där kungen under samma
belysningsanordning går ned i löpgraven.
Jag visste inte hur en så kallad hög person genom mina kamrater ock bekanta samlade allt
vad de kunde få tag i om min person och leverne och verksamhet och ekonomiska utsikter
m.m. Min fader var medlem av frimurar-logen W 6 i Sundsvall, tillika med min broder,
vilket judasarbete som rapportör belönades med ovanligt hög grad för en ung pojke inom
orden. Allt vad jag sade och gjorde [när Simeon var hemma hos sina föräldrar] som
Stockholm kunde ha intresse av kom också dit.
Att man satt som mål att göra mig utan ekonomiskt bistånd under min studietid, för att
sedan kunna behärska mig och min konstnärliga förmåga och arbetskraft, som då var mycket
löftesrik, förklaras av olika händelser. Jag började fundera litet när några av mina kamrater
bland Cederströms "springpojkar" hördes så nyfikna fråga mig om min faders ekonomi, om han
var mycket rik m.m. Jag svarade aldrig direkt utan sade blott att ena året kan ge god vinst och
ett annat år dålig, så att man vet aldrig hur farsan har det. Emellertid fick jag sedan höra att en
s. k. revisor från Riksbanken i Stockholm rest till Enskilda Banken i Sundsvall, granskat
bankens utlåningar samt funnit min faders och hans Aktiebolag Eriksdals Ångsågs
säkerheter för små i förhållande till lånen. Detta sattes då därefter under admistration
och min fader fick en mindre summa att leva på under tiden. Att märka här är
att banken som hade Sundsvalls mäktigaste män som delägare och benämndes ofta
"Stryparbanken" hade min faders alla skogar som säkerhet. Dessa skogar slumpades bort.
Som exempel kan nämnas att Häxåsens och Dörsådalens skogsskiften såldes för 30.000 kr.
De såldes sedan i andra hand för 1.000.000 kronor. Några små skogsskiften i Viksjö köpte
min far igen genom hjälp av god borgen. Dessa gav min fader en vinst på 200.000 kronor.
Vid ungefär samma tidpunkt hade min fader anlagt, i kompani med J. Johansson och M.
Forsell, vilka skulle svara för finanserna, ett stort sågverk utanför Umeå, vid Obbola.
Det var grundat på förmånliga kontrakt med staten om virkesleveranser från dessa skogar.
Allt var väl då den viktigaste delägaren dog. Sedan började vargarna i Sundsvall röra på
sig och fick den svagare delägaren Forsell i konkurs. Min fader vart då petad som chef
för bolaget. Johanssons son Gustaf deltog tillsammans med sin svåger Ernst Engvall från
Gävle i den stora slakten.
Undere händelsernas gång, min fader behövde tillfälliga kontanter för att ordna alla
förbindelser. Engvall hade under händelsernas gång erbjudit min far bistånd om han
behövde det. "Farbror har ju de 33 aktierna i Obbola, de duga nog som säkerhet" hette
det. Han fick nu låna 30.000 kronor av Engvall. Då han ett par månader därefter kom för
att återställa lånet sade Engvall:"Jag har köpt dem och aktierna är mina." Det fick min
far nöja sig med. En liten tid därefter värderade Handelsbanken i Sundsvall aktierna till
15.000 kronor stycket, det vill säga 450.000 kronor. Det var ju ett gott kap. Fy en sådan
man!
The house where Simeon was born in Sundsvall still remained standing in the 1950:s "in
the backyard towards the large building of stone". It was used only temporarily while the
large building was being remodeled. This little wooden house became then the dwelling for
the principal of the school. Simeon relates: "I was as young very orderly, as I, as my
mother told me, could not see a rug lie at an angle except I straightened it out and if
anything needed to be repaired or fixed you only had to call for Simeon.--- In school
it was mostly object-lessons, so Sweden's cities, rivers and lakes I knew well. In
drawing I always got an A. Natural science was of special interest to me and I had big
collections of all kinds, rocks, snails, beetles, butterflies, snakes, lizards, skulls,
eggs etc. I learned to stuff animals like birds and squirrels.
I enjoyed shooting at an early age. Began with bow and arrow, airgun, shotgun, Remington
and finally the army's Mauser. I was then a good marksman both on the shooting-range and
out in woods and fields. One year I had company with Bruno Liljefors and hunted grouse in
the Oviks Mountains. He was a nice fellow.
I return to the subject school.. There I didn't do well, because I had greater interest
in drawing and painting pictures of the teachers from memory than I had in the home-work.
Thus I had to do the 4th year over. That was too much for my pride as my younger brother
would be in the same class. Therefore I quit school and took classes at a technical
school in the evenings and in the mornings woodwork and how to operate a lathe.
As my father knew that I had the ability to draw I probably could become a general
contractor to design houses. He was informed from Stockholm that the general contractors
there earned good money on lots and houses. I then got to travel to Stockholm to apply at
the School of Technology's building branch. But to get in I had to have six month's
experience as a mason.. While I was at the School of Technology I studied German and
English privatly with J. Stadling. --- The 1st of April I was accepted as an apprentice
in masonry and worked in a large building at Vasagatan 1 in Stockholm. They kept me in
the basement. Of the lime I got big blisters with puss on all fingers and did not have
strength to lift a large brick with one hand. I did not get any pay the first two weeks.
Then I got ten and twelve öre an hour. We had to work from 6 o'clock in the morning to 8
o'clock at night with one hour lunch break and the same for dinner.
I had worked as mason two months then I one day went out to Haga, [a park north of
Stockholm,situated by Haga Castle]. I then happened to catch a large and beautiful
butterfly. It was red with yellow edges. Then I returned to my lodging at Gamla Brogatan
51, I showed the butterfly to my landlady. She was terrified and said:"Ugh, Mr Öquist is
going to have grief." The butterfly was called "Mourning Cloak." I thought she was
superstitious. When I next morning went to work, a big black cat rushed across the street
right in front of my feet. I felt there was grief in the air. Then I got home there was a
telegram waiting for me with a message that my oldest brother had suddenly past away in
Le Havre, France. My Mother together with Doctor Magnus Åman had hastily gone down
there,
but arrived too late.--- Now both of my older brothers were dead. The cause was
vaccination in their arms when they were children. The vaccine came from other children,
who had tuberculosis. The other brother got a big, deep sore that never healed. He had
passed away two years before.
As my father did not get the anticipated help of my older brothers I had to end my
apprenticeship as mason and leave for home and to apply to the School of Forestry at
Indals-Liden in Medelpad.
I made many trips to help my father's forester with assessment for taxes and scaling and
timber-floating in the provinces of Jämtland and Medelpad. After I had worked with forest
assessment and scaling, timber-floating etc., I did not feel I had found a vocation that
appealed to me. I was then 19 years old. The year 1887 I was living in my parents home at
Eriksdal, Alnö.
A person that drew pictures in charcoal came to Sundsvall. His name was Stenqvist. I
asked my father if I could take a few lessons in portrait drawing from Stenqvist. It was
granted.--- I noticed more and more that I observed more mistakes on his works than on
mine.--- I asked permission from my father to find out for myself [at the Acedemy of
Arts].--- I travelled in the middle of the summer. I looked up the director of the
Academy of Arts professor August Malmström at his summer residence at Rotebro. He asked
me what I wanted to devote myself to. I answered that I leaned towards portrait painting
but I liked historical painting the most. He gave me a referral to an art-teacher Gustaf
Krehl, who specialized in drawings. He lived on Pilgatan at southern part of Stockholm. I
also got the requirements for admission to the Academy of Arts.
I began to draw pictures of antique plaster-figures and shaded wooden blocks. ---He
[Gustaf Krehl] said about an antique female face that I had drawn:"I have many years been
a teacher at the Technical School, but I have never before now seen this face so
life-like." About the largest drawing of the blocks he said:" This drawing the professors
will not believe that Mr. Öquist has done himself."
Krehl recommended me to one of his fellow teachers to give me some lessons in oil
painting. He was the skilful Robert Lundberg. I had never before touched a brush for oil
painting and even less seen anyone paint with one.
When I the first day came striding along with my brand new paint-box, he said with a wry
smile: "Don't make a mess of that now." I got as an assignment to copy, on a small piece
of canvas, an old man's head, a strikingly well painted portrait. I got hold of the exact
same kind of canvas. When the assignment was done the teacher was away. I took occasion
to switch places for both pictures. He did not notice it.
[Simeon was accepted as a student in August 1888].
The teachers were besides the director of the Academy of Arts, professor August
Malmström, Count Georg von Rosen, Baron Gustaf Cederström, John Börjesson, Julius
Kronberg, Kulle and others.
Malmström was a genuine teacher. Von Rosen was a genuine artist, but as a teacher mostly
a decoration. Cederström did everything to gain admiration and wanted to understand
everything that was going on. Börjesson was a good human being and often had an
encouraging word at hand, when he found something that was good.
Professor Winge taught drawing in the mornings. He had mostly just one task at hand, and
that was to every day keep track of the students, who were absent from the lectures. He
did that in the hallway, where we had our coats hanging. I had been there a year and
half, when one day when I was going to take my overcoat I saw his sheet of notes lie
beside a table, and I saw from a distance the name Öquist. I investigated a little closer
and found that I had many a dash in my row indicating absences from the lectures. I had
never in a year and half been absent one single hour from his lectures. I was surprised,
so I stayed there until the professor came back when I asked him what all this meant. I
have surely not been absent at all? Well, see, I thought Mr Öquist's row was so empty
that he could well need a dash too. Did I need to be absent a whole week for that
pleasure? I understood first later on why this was done on order from higher up.
I was at the outset at the College too green concerning compositions of historical
events, but I could of course never achieve anything if I did not try. In my dwelling I
then made a rather large drawing representing the death of Karl XII [ King of Sweden
1697-1718, born 1682]. I then left it with the dean's office, where everything was
examined for assessment. It happened then that during Malmström's days off, Cederström
was the examiner.The result was that I got to feel his whip the first time. I found that
my drawing was thrown in the garbage can. I asked myself: "Was this not an occasion when
a teacher would be able to teach a student the difficult art of composition. This was the
first time I would feel Cederström's finger against my interest of the caroliner period.
[Karolin was a soldier of King Karl XII].
Among the students' composition sketches, that were exhibited at the end of the spring
semester, was one done by myself, which depicted the death of king Karl XII. It was
stolen. I suspected the worst because none of the class mates had seen whereto it went.
On the painting there is in the foreground a soldier, who, with the back toward the
viewer, illuminated the king with a lantern. I could only tell myself: If Cederström
arrives with a painting with a similar illumination I will know where my water color
painting ended up. A few years later a picture was made called "30 November", where it
depicts the king going down in the trench under the same kind of illumination.
I did not know why a so called person in higher standing, through my class mates and
aquaintences, collected all what they could get hold of about my life, what I was doing,
and about financial prospects etc. My father was a member of the masonic lodge W 6 in
Sundsvall, together with my brother, whose work of a Judas and informant was rewarded to
an unusually high degree for a young boy within the order. Everything of what I said and
did [when Simeon was at home with his parents] that those in Stockholm could have
interest of also got sent there. That someone had an object to make sure I had no
financial support, to be able to control me and my artistic talents and work habits,
which then were very promising, can be explained by different happenings.
I began to wonder when some of my class mates of Cederström's errand boys were so curious
about my father's financial circumstances, if he was rich etc. I never gave a direct
answer but said that one year could give good returns and another year could be bad, so
you never know how it is with dad. Later I heard that a so called auditor from the State
Bank in Stockholm had travelled up to the bank in Sundsvall to examine the bank's loans.
When the auditor from the State Bank (Riksbanken) in Stockholm came to Enskilda Banken
in Sundsvall to audit the bank's loans, he found that the loan to Lars Ulrik and Eriksdal
Sawmill had not enough collateral to cover the loan. The sawmill was then put under the
administration of the bank and Lars Ulrik received a smaller sum of money to live on. The
"Strangler Bank", who had the most powerful men in Sundsvall as part-owners, had now all
of Lars Ulrik's forest property as security. These forests were now sold at bargain
prices. As an example, the forests at Häxåsen and Dörsådalen were sold for 30,000 kronor
(Swedish Crowns). They then were resold for 1,000,000 kronor! Through a guarantor Lars
Ulrik was able to buy back a few smaller wooded parcels of land at Viksjö.These netted
Lars Ulrik 200,000 kronor.
At approximately the same time period Lars Ulrik had also founded a large sawmill at
Obbola outside of Umeå. His partners J. Johansson and M. Forsell were to secure the
capital for the venture. This business venture was based on favorable government
contracts to purchase the timber. Everything was going well until the principal partner
passed away. Then the wolves in Sundsvall began to stir and forced the weaker partner
Forsell into bankruptcy. Lars Ulrik was then removed as chief officer for the company.
Gustaf, son of the deceased Jonas Johansson, then participated in the great slaughter
together with his brother-in-law Ernst Engvall. Now Lars Ulrik needed to get sufficient
cash to take care of all his obligations. Engvall had during all this offered Lars Ulrik
assistance if he needed it. "Why you have those 33 stock certificates in Obbola, they are
probably good enough for collateral", it was said. Lars Ulrik now got a 30,000 kronor
loan from Engvall. When Lars Ulrik a few months later came to pay for the loan Engvall
said: "I have bought them, and the stock certificates are mine." And that Lars Ulrik had
to be content with. A short time thereafter the Merchant Bank (Handelsbanken) in
Sundsvall appraised the stock certificates to have a value of 15,000 kronor each, i.e.
495,000 kronor for the 33 certificates. Not a bad haul!
|